تکنولوژی بسته بندی عبارت است از توسعه و دستیابی به روش های جدید تولید بسته بندی است بسته بندی ها باید پیوسته با نیازهای کمی و کیفی بازار تطبیق داده شود و در اینجا به تاریخچه مختصری از بسته بندی اشاره می کنیم .
بسته بندی بیش از آن که توسط انسان ابداع شود به صورتهای مختلف در طبیعت وجود داشته است . طبیعت نیز خود در ابتدای خلقت به بسته بندی مواد پرداخته است .
هر انسان پرتقال ، تخم مرغ و نارنگی و ... را از ظاهر بسته بندی آن می شناسد به عنوان مثال پوست پرتقال محتوی آن را از خشک شدن ، فاسد شدن ، از دست دادن طعم و عطر و حتی رنگ آن حفظ نموده و به ماندگاری کوتاه مدت آن را تضمین می کند .
یا محصول دیگر مانند تخم مرغ آیا گمان این که تخم مرغ بدون پوست « بسته بندی » باشد ممکن است ؟
هر چند بسته بندی قدمتی طولانی به بلندی طول تاریخ پیش دارد . اما امروزه اکثر محققان معتقد هستند که بنیان گذاری صنعت بسته بندی به سال 1804 میلادی باز می گردد و زمانی که البرت فرانسوی توانست هنر نگهداری شیر را ابلاغ کند و از آن زمان ما شاهد و شکوفایی روزافزون این صنعت باشیم بعنوان مثال از تولید قوطی های آلومینیومی در سال 1985 که خود نقطه عطفی در صنعت بسته بندی مواد غذایی هستند که هر چند از گذشته های دور از این مواد در زمینه بسته بندی مواد غذایی استفاده می شده است . « لازم به ذکر است که این نوع قوطی های فلزی از نوع tp هستند و در سال 1810 توسط فردی بنام پیتر دوراثر ابداع شد » .
امروزه بسته های حاصل به لحاظ تنوع در جنس و چه به لحاظ طرح و فرم نسبت به گذشته بسیار متنوع گردیده است .
همچنین آثار حکاکی از بسته بندی از 8000 سال پیش به این صورت صحیح است که صورت ظروف ساخته شده و از حصیر همچنین ظروف گلی و لعابی در بین النهرین و مصر به کار می رفته است که به مرور زمان تبدیل به موادی همچون کاغذ و محصولات سلولزی ، شیشه ، فلز و پلاستیک شده اند . در نتیجه این تحول بزرگ مشکل فروشنده و خریدار را برطرف می کند حالا برای کالا فروشنده ای وجود دارد و یا بعبارتی ساده تر بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش هر زمانی که مشتری بخواهد می توان تمام اطلاعات مورد نظر را در اختیار او قرار دهد البته جلب نظر یک مشتری خود جایگاه و اهمیت خاص خود را داراست . زیر کالای متمایز شده میان چند محصولات و کالای مانند خود حرف اول را می زند و همچنین پیدا کردن یک کالا میان هزاران محصول و کالاهای دیگر را در یک فروشگاه کارآسانی نمی باشد و نیاز به در نظر گرفتن علائم و نمادهای بسیاری دارد از این رو طرح و بسته بندی کل محصول نیز هم به فروشنده و هم به خریدار کمک نماید .
تاریخچه بسته بندی در جهان1
بسته بندی در ایران3
تعریف بسته بندی5
نقش گرافیک در بسته بندی 7
استفاده از رنگ در بسته بندی گرافیک12
گرافیک13
شکل ها14
بسته بندی کالاها14
هندسه جعبه و حجم در بسته بندی17
فصل سوم
بسته بندی کالاهای ورزشی23
ساختار بسته بندی کالاهای ورزشی35
طراحی روی بسته بندی کالاهای ورزشی38
بسته بندی موفق 43
جاذبه کلام44
جاذبه طراحی47
جاذبه حفظ و نگهداری 57
جاذبه تبلیغات57
جاذبه قیمت58
تعریف کاغذ61
تاریخچه تولید کاغذ در دنیا و ایران61
مزایای کاغذ در صنعت بسته بندی64
معایب کاغذ در صنعت بسته بندی65
ساختمان کاغذ67
مزایا و معایب کاغذ در بسته بندی68
تکنولوژی ساخت کاغذ70
روش مکانیکی 71
روش شیمیایی71
روش قلیا(سودا)72
روش سولفات72
روش سولفیت73
روش نیمه شیمیایی74
ماشین های کاغذ سازی77
کیسه ها گونی91
گونی های چتایی91
کیسه های کاغذی با دیواره چند لایه92
کیسه ها93
پر کردن کیسه ها و تجهیزات در بسته بندی96
ظروف کاغذی98
ساختمان مقوا101
طبقه بندی بسته بندی ها113
گروه بسته بندی ها114
بسته بندی برای حمل ونقل 115
بسته بندی مصرف کننده118
عوامل موثر در هزینه های حمل و نقل و انبارداری119
فصل چهارم
پاسخگویی به سوالات تحقیق
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
فصل ششم
منابع و ماخذ
شامل 140 صفحه فایل word
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-100340-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c/
- ۹۵/۰۶/۰۷