لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه91
فهرست مطالب
الف) کلیات
- مساوات همه در برابر قانون
- جایگاه خطیر قاضى
ب) نظام ساختارى
1ـ شرایط قاضى
مقدمه
بى تردید حضرت امیرالمؤمنین(ع) محور قضاوتهاى اسلامى و شیعى و مهمترین چهره نظام ساز براى قضاى اسلامى است. آن حضرت در دوران حکومت نبوى، قاضىِ مدینه و یمن بود.[1] قضاوت در مدینه، با حضور شخص رسول خدا(ص) افتخارى عظیم است. تأییدات مکرر رسول خدا نسبت به توانایى آن حضرت در قضاوتها، تأکیدى بر این محوریت است. پیامبر فرمود: « داناترین امت من نسبت به سنتها و قوانین قضایى على بن ابى طالب است» [2] و « داناترین شما به روش داورى، على است» [3] و « قضاوت آن گونه است که على حکم کند» [4] و نیز « اى على! به سوى یمن حرکت کن و با کتاب خدا میان مردم قضاوت و حکومت کن. خدا قلب تو را به سوى حق رهبرى کند و زبان تو را از خطا و اشتباه صیانت بخشد» [5] و همچنین « سپاس خدا را که در خاندان من کسانى را قرار داد که داورى آنها مانند داورى پیامبران است» .[6]
در زمان خلفا، برکنارى آن حضرت از خلافت باعث کناره گیرى از امور حکومت، از جمله قضاوت نشد و ایشان دستگاه نوپاى قضایى اسلام را هدایت و رهبرى مى کرد. گاه خلفا
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103357-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%82%d8%b6%d8%a7%d9%8a%d9%89-%d8%a7%d9%85%d9%8a%d8%b1-%d9%85%d8%a4%d9%85%d9%86%d8%a7/
- ۹۵/۰۶/۱۸